DIRKZWAGER BEWIND
© Dirkzwager Bewind
KLACHTENREGELING
REGELING
1. Begripsomschrijving.
In dit reglement wordt verstaan onder:
Klacht: elke schriftelijke uitlating van ongenoegen welke door klager over zijn
(voormalige) bewindvoerder wordt kenbaar gemaakt.
Klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht uit.
Bewindvoerder: degene die door de Rechtbank als bewindvoerder is benoemd.
Kantorenklachtenreglement: het onderhavige reglement.
2. Doelstelling.
De doelstelling van het kantorenklachtenreglement is:
1. het vastleggen van een procedure om op (een) klacht(en) van (een) cliënt(en) w.o.
mede te begrijpen (de) voormalige cliënt (en) op zo kort mogelijke termijn op
constructieve en adequate wijze te reageren;
2. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te
stellen;
3. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede
klachtenbehandeling, en
4. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van
klachtenbehandeling en klachtenanalyse;
3. De procedure.
1. Deze regeling geldt uitsluitend voor de cliënten van Dirkzwager Bewind. Tot het
indienen van een bezwaar of klacht zijn bevoegd:
a. De cliënt c.q. hun wettelijke vertegenwoordiger;
b. Voormalige cliënten c.q. hun wettelijke vertegenwoordiger;
c. Erfgenamen van een cliënt.
2. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend. Een klacht moet ten minste
bevatten:
a. naam, adres en BSN nr. van de cliënt;
b. contactgegevens klant c.q. wettelijk vertegenwoordiger of erfgenaam;
c. datum van indienen klacht;
d. een duidelijke omschrijving van de klacht;
e vermelding van de bewindvoerder tegen wie de klacht is gericht;
3. De klacht dient aangetekend gestuurd te worden aan:
Dirkzwager Bewind
Klachtenbehandeling
K.P.-Laan 18
7943 CV Meppel
4. Een ingediende klacht zal zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 6 weken,
behandeld worden door de bewindvoerder. Deze tracht de klacht telefonisch of
schriftelijk in overleg met de cliënt op te lossen. De uitkomst dient door de
bewindvoerder schriftelijk te worden meegedeeld.
5. Als de bewindvoerder en de cliënt gezamenlijk niet tot een goede oplossing komen, zal
cliënt gewezen worden op de mogelijkheid de klacht aan de Kantonrechter voor te
leggen.
4. Buiten behandeling stellen.
In de volgende gevallen wordt een klacht niet in behandeling genomen of wordt de
behandeling gestopt:
a. de cliënt heeft zich voor of tijdens de behandeling van deze zelfde klacht tot een
kantonrechter of een andere burgerlijke rechter heeft gewend;
b. de klacht is anoniem;
c. het feit waarover geklaagd wordt langer dan 3 maanden voor indiening heeft
plaatsgevonden
5. Geheimhouding.
Alle bezwaren en klachten van cliënten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld.
Indien het noodzakelijk is bij derden informatie op te vragen, zal vooraf toestemming aan
de cliënt worden gevraagd.
6. Archivering .
Dirkzwager Bewind archiveert de afgehandelde Klachten.
7. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 november 2019 en geldt voor onbepaalde tijd.
Genomineerd
Wij zijn gelieerd aan:
Advocatenkantoor
Dirkzwager
genomineerd in: